Obecnie wiele osób nie wykonuje już pracy fizycznej, stąd je mniej niż kiedyś jadano. Siłą rzeczy ich codzienne pożywienie zawiera mniej składników odżywczych. Spożywamy głównie żywność wysokoprzetworzoną, która jest wygodna, gotowa do spożycia, jednak nie zawsze cechuje się dużą wartością odżywczą. Stąd w codziennym pożywieniu wielu osób mogą występować szkodliwe braki określonych składników odżywczych. Najlepiej je uzupełnić poprzez poprawienie odżywiania, doprowadzając do jego zrównoważenia. Jednakże wymaga to czasu. Co więcej nie zawsze możliwe jest osiągnięcie stanu, w którym wszystkie potrzebne składniki odżywcze znajdą się w codziennym pożywieniu w pożądanej ilości. Można, a nawet niekiedy trzeba uzupełnić ich braki poprzez odpowiednie suplementowanie diety.

Czytaj więcej

„Nic nie jest w stanie dać Ci tyle zdrowia i przyjemności co jedzenie”

Piotr Rutkowski 10 września 2019

Kiedy suplementacja diety jest konieczna?

Niewłaściwie zrównoważone pożywienie nie jest jednym powodem wskazującym na konieczność suplementowania diety. Przypadków, w których warto korygować dietę suplementami jest bardzo dużo. Przykładowo konieczność suplementacji może wynikać z choroby lub tylko dysfunkcji organizmu powodujących upośledzenie wchłaniania określonych składników odżywczych bądź zwiększenie zapotrzebowania na nie. Podobne skutki mogą wywoływać niektóre leki. Mało tego, konieczność suplementowania diety może mieć związek z wiekiem – okres niemowlęcy lub wiek podeszły – czy też stanem organizmu – ciąża, połóg, rekonwalescencja. Niekiedy podjęcie suplementacji zleconej przez lekarza jest ważne dla spowodowania właściwego funkcjonowania organizmu, na przykład poprawy wzroku czy uregulowania akcji serca. Może się też zdarzyć, że intensywne uprawianie sportu wymaga suplementowania diety, bez którego wzmożone treningi mogą być szkodliwe dla zdrowia lub utrudnić, a nawet uniemożliwić uzyskanie oczekiwanego efektu.

Trzeba mieć na uwadze, że chociaż suplementy diety nie są lekami to jednak ich przyjmowanie wywiera określony wpływ na organizm, a zwłaszcza jego funkcjonowanie i stan zdrowia. Należy więc dobierać je starannie, żeby w pełni korzystać z ich pozytywnego działania i ustrzec się ewentualnych niedobrych skutków przedawkowania. Najlepiej dobór suplementów diety powierzyć specjaliście, korzystnie dietetykowi, którego zalecenia powinny być skonsultowane z lekarzem. Z kolei dobór suplementacji dla sportowców może być dokonany przez trenera. Wiadomo, że wśród trenerów, w tym personalnych, są osoby, które posiadają dużą wiedzę i doświadczenie w zakresie suplementowania diety, a zwłaszcza właściwego wspomagania organizmu odżywkami.

Warto podkreślić, iż dobór suplementacji mającej na celu uzupełnienie braków dostaw określonych składników odżywczych w codziennej diecie powinien zostać poprzedzony sprawdzeniem zrównoważenia odżywiania. Trzeba bowiem wiedzieć czego na co dzień brakuje i co wymaga uzupełniania suplementami. Warto, w tym celu skorzystać z Programu DrDietman, wpisując do niego swoje jadłospisy obejmujące przynajmniej okres jednego tygodnia. Niekiedy celowa będzie ocena prawidłowości wchłaniania niektórych składników odżywczych, możliwa po wykonaniu badań określających ich zawartość w organizmie. Przypuszczalnie potrzebne będzie też zrobienie konkretnych badań zleconych przez lekarza. Koniec końców, w wielu przypadkach stosowanie właściwie dobranej suplementacji diety może być bardzo pożyteczne, a nawet konieczne dla zachowania dobrego zdrowia.